sila klik sini

Wednesday, 30 November 2011

DIMANA MAHU KU CARI?????

Assalamualaikum....
apa khabar sume? harap2 sume sehat sejatera hendak nya.....
Tekak sy ni tetibe teringin bebenau nak makan benda alah ni tp x tau mane boleh cari, kalau mahal sy beli sikit jelah tp kalau murah sy beli sikit jugak sebab diorng kate benda ni manis yg amat....betul ke?????
x penah rase dan tetiba tekak sy ni melonjak2 nak merasa ....
bila dan dimana gak nya ada rezeki sy nak mendapat kan nya....?????
oh turkish delight dimana pon kan ku cari dikau........




kalau nak tau ni la punca nya sy jadi penasaran gan turkish delight ni cam sedap je budak poyo ni mkn...


ayu sungguh rupa paras mu....


sedap nye nasib x gandung kalau x jadi keje plak cik abe sy dok jenuh nak mencari 
tp ape ada hal paling jauh pon kat turki je pon..hehehehehe
(berangan je kau ni linda)


tengok tu mcm2 warna ada mane tekak sy boleh tahan ni....cobaan2....


ALAHAI ~~~ ANAK IBU~~~

Assalamualaikum....
pagi-pagi lagi sy dah jenguk blog, hari ni sy bekpes roti je dah x tau nak mengayakan menu ni kalau hari2 dok buat benda yg samekan.Ok la sy sebenar nya  nak cerita sikit pasal anak bujang sy ni (noan 9 tahun) baru2 ni saya bawak dia kepasar malam dari awal lagi dia dah mintak beg duit nye yg selalu memang sy tolong simpan kan, baki duit raye dia ada lagi rm67 ringgit sy ingat mungkin dia nak beli barang jadi tanpa byk soal sy pon serah la beg tu pada dia dgn pesanan supaya simpan dgn elok. mase sampai kat pasar mlm tu sy pon sibuk la memilih barang yg mane berkenan tp si noan ni selamba je x beli ape pon,sy pon ckp dgn dia ..
"noan kalau nak beli ape2 baik beli sekarang jap lagi ibu nak balik dah."
dia x jawab pon cuma angguk jew tetiba dia kuarkan duit 1 ringgit dan mintak izin nak kasi pada peminta sedekah yg buta ..
"ibu noan nak kasi kat atuk tu boleh??"
Ya Allah tersentak sy dibuatnya. Mlm tu noan cuma mengeluarkan duit nya sebyk rm2 utk 2 orng pakcik tua yg buta .



ni la noan anak bujang harapan sy 
dlm setiap doa sy semoga dia menjadi anak yg soleh.


ini la nyawa sy ......nurhan  nadzmi


HUJUNG MINGGU DI GUNUNG LEDANG (SAGIL)

Assalamualaikum....
dah beberapa hari sy x jengguk blog sy ni, bukan ape bizi sikit  almaklum la cuti sekolah baru bermula jadi terpaksa la  melayan kerenah anak2 dulu. ni saja nak kongsi keseronokkan sy n famili hujung minggu lalu
(26/11/11). Baru2 ni anak2 ada mintak pergi mandi manda kat taman tema air di bandar melaka tp sy cam malas je nak bawak, bukan satu sebab je yg sy berat hati nak bawa mereka ke taman tema tu tp byk gile...antara sebab2 yg selalu bermain diminda sy :
*Bayaran masuk yg mahal. sy ni bukan nye mandi pon hanye sebagai peneman jadi sy rase cam rugi je.
*Panas gila tempat tu     
*Sy memang x suka tempat2 sesak mcm tu.
*Baru2 ni ada seorng kanak2 yg mati lemas kat situ.
Sebenar nye masih byk sebab yg boleh sy tulis kat sini tp cam malas nak tulis plak...hehehehe
jadi dipendekkan cerita yg x berapa nak panjang ni sy pon buat la cadangan supaya kami semua pergi mandi kat air terjun ni ...x sangka semua setuju campur teruja ....yiiippppiiiiii



sebenar nya kami memang rancang nak sambut besday 2 beradik ni, dah terlanjur dtg sini terus kami sepakat sambut kat kaki gunung ledang ni.....sedap gila kek ni  sampai sekarang asyik terkenang2 jew....

saya sedang makan bersama kak ngah(jamalia)dan mak saya (hajah zahara aka maklang pon)

mase ni kami semua baru sampai dan terus bersetuju supaya bersantap dahulu.
kami bawa bekalan yg simple je, nasi lemak ,ayam goreng,kerang rebus,kek dan segala mcm keropok yg penting dpt mkn dekat dgn sungai berselera you...hehehehehe


lepas mkn terus meranduk air sungai yg sejuk ni, memang best sgt2 langsung x kene panas coz byk pokok2 yg menhijau .


alhamdulillah mase kami dtg tu pengunjung x berapa ramai sgt lagi pon kawasan ni luas jadi x nampak sesak sgt rase damai je.


kat tepi tebing ni la kami bentang tikar dan melepak sampai petang, sy yg mandi ni sampai kecut2 badan dibuat nye....











Thursday, 24 November 2011

STRAWBERRY YG MENAWAN~~

Assalamualaikum....
sebut je strawberry mesti semua wanita akan teruja kan, dengan warne nya yg merah menyala cukup membuatkan sy x sabar nak memetik nya.Dlm lawatan sy yg terakhir ke cameron highlands sy x berkesempatan utk memetik buah ni,sedih memang la sedih mase tu tp dah takde rezeki kan...
mcm yg kite tahu strawberry kat cameron tu masam sikit dan buah nye agak kecil tp itu bukan alasan utk sy borong bawak balik..hehehe (kalau nak mkn buah manis baik mkn durian je dah sah2 memang manis kan.)
jadi menjadi harapan dan impian sy sekarang utk memetik buah ni bila berkesempatan ke cameron dilain kali....(harap2 doa sy ni dikabulkan)....jom kite jengguk gambar buah yg masam kat bawah ni..(mulut je ckp camtu tp air liur dah meleleh2 )


alolo....comel nye kalau boleh tanak mkn nak buat hiasan je selama-lama nya....



mcm ni le rupe nya pokok buah strawberry 



sy rase ni bukan strawberry kat tempat kite ni lain macam je bentuk nye 
lebih besar dan bulat-bulat 
(best nye kalau dpt sebakul penuh camni)



geram punye pasal akhir nya sy pegi petik strawberry kat giant je,lagi senang lepas tu sy salutkan dgn coklat 
dlm sekelip mate  buah tu sume hilang yg tinggal piring gan lidi pencucuk je..hihihihi


KARIPOP OH KARIPOP~~~

assalamualaikum sume....:D
jumpe kite lagi hari ni ye....n3 sy kali ni sy cerita pasal kuih karipap yg sy buat utk minum petang. sy rase semua orng malaysia suke kuih ni betul x??? kalau ada pon yg x suke tu mungkin segerlintir jew kut....karipap ni kalau kite makan mase panas2 lagi syok dpt lak air kopi kaw2 ....power gilak...;D
kuih ni pon ada mcm2 variasi inti nye ada yg keledak,kentang,sardin,ayam atau pon daging dan ada gak pakai inti telur . kalau ikut sy semua jenis inti sy suka ..hihihihihihi
kuih ni selain dari inti nye yg enak kulit nye pon kena la lembut dan rapuh kalau keras or lembik sgt pon x sedap  jadi kombinasi ni la memainkan peranan yg penting dlm menghasilkan kuih karipap yg lazat....
sy ni pon x la pandai sgt nasib mak mentua sy ni sudi bagi tunjuk ajar (terima kasih mak) maklum la cik abe sy suke bebenau mkn kuih ni , kalau petang tu sy buat senyum je muka dia x dpt nasi pon xpe dari ptg sampai mlm dia dok kunyah kuih ni depan tv dengan secawan air feberet dia (nescafe) ......;D



karipap ni sy dah siap kelim cume nak tinggal goreng je ...kene tunggu cik abe balik dulu dia suke mkn panas2. kali ni sy buat inti sardin vs kentang . walau pon sy paling suke inti keledek (coz lebih manis) tapi sesekali tukar selera apa salah nye x gitu??







ni le rupe nye kuih karipap yg sy buat selepas siap digoreng ....ok la utk sy makan anak beranak, kalau cik abe sy kata suka sy 1000 x suke kembang kempis hidung sy ni bila kene puji...(perasan kan sy ni)
kalau ada yg nak try buat nnti sy n3 kan resepi ye.....sampai bertemu dilain n3


MAKAN STIM BOAT FEEREE..YUMMY..

assalamualaikum......
sy nak kongsi n3 pasal stim boat hari ni,ingat x cerita mase sy kat thailand tu suami sy ada kerja kat sungai petani ? jadi kat sini dia calling2 le kekawan lame dia yg dolu2 satu tempat kerja,akhir nya kawan2 dia ajak la jumpe siap belanja kami mkn stim boat lagi ...jom jenguk2 gambar kat bawah ni...:D


bila kami sampai tu pelayan terus hidang bahan2 ni, mak datuk byk gile (kate dlm hati je tu..hehehehe)


mase ni kami tengah menunggu kuah stim boat ni, jadi acara borak2 pon bermula 
tengok muka cik abe sy tu happy je maklum la lame dah x jumpe ...


ni la rupe nya orng yg bertanggungjawab membelanja kami ...abang azman n kak hawa yg mesra alam 
walau pertama kali berjumpe sy namun sy langsung x rase kekok nak berbual dgn mereka anak beranak ...

mase ni kami sume tengah sibuk mkn tp sy sempat lagi snap gambar...


kat hotel ni la kami makan 


amboi riang nye muka ana maklum la dapat makan feeree...hehehehehe
kat sebelah ana tu anak abg azman n kak hawa.





THAILAND....part 2

assalamualaikum....
ok kat sini sy nak sambung lagi cerita percutian sy dithailand dgn famili sy, pagi2 lagi kami dah tercongok kat pasar pagi ni mcm2 ada jual kan sini dan boleh tahan murah2 gak lagi kalau pandai menawar ...mcm seluar jean tu memang patut beli tersgt la murah pastu boleh terus potong kat sini byk tukang jahit sekali servis rm2 jew..murahkan..jom kite ronda same2 .....:D



 
semua benda ada jual kat sini berkenan dgn x jew....boleh rambang mata tau....
ape2 hal pon kene tengok agung (duit) dlm beg gak takut nnti kering kontang ....;(

bakul2 anyaman plastik ni memang byk kat sane macam2 bentuk n warne tp sy beli 1 jew...hehehehehe
(bakul comel wane pink duk kat atas bekul 4 segi wane belang2 biru tu sy punyer ...comel momel kan pilihan sy)



ni mase nak balik hotel lepas penat merayap kat asar tadi, kami naik tut2 ni sorng 20 baht dlm 2 hengget duit kita je ...boleh la jauh gak pasar ni..


belah petang kami pegi floting market walau pon pasar terapung ni x sehebat dibangkok tp kami seronok gila bila sampai sini, tambang tut2 nak ke sini agak mahal gak dlm 40 hengget duit kite  tp pergi dan balik dia kasi kite mase 1jam lebih berayap kat sini,.


cantik kan pemandangan dari sini, dlm sampan tu diorng jual pelbagai makanan thai dan dijamin halal coz yg jual semua islam, jadi kat sini boleh la makan kenyang2 tanpa was2 ye...

tengok cik abe sy duk mencangkung sambil tunggu penjual tu cedok aiskrim ..kalau nak tahu kite boleh pilih mangkuk mana yg kita nak lepas mkn mangkuk tu boleh amik trus x payah pulang balik kira nya kita beli aiskrim dgn mangkuk sekali ...harge dia rm2.50 je.....

yg ni pulak bukan jagung biasa tau ni jagung kacuk pulut warne dia putih kebiru-biruan rase dia lemak masin tp dia punya kenyal tu yg sedap mkn sebtg gerenti kenyang, mcm terase2 lagi kat tekak sy ni....



sambil jalan sambil mkn ..hehehehe..mkn aiskrim lagi maklum la cuaca panas lagi pon aiskrim ni murah je 3 batang sehengget 

kat thailand  kite boleh tengok gajah berkeliaran,mcm depa sume dah biasa, yg kite ni cam jakun je terkujat2 gak tetibe sebelah kita ada gajah.....kus semangat....


comel kan ?? ni telur puyuh goreng mate kobau..hehehehehe 
mase beli sebenau nye penuh gak dlm daun ni tp dah mkn separuh baru nak snap gambar nasib sempat kalau x ??? faham2 sudaaa....



ni kedai kuih mcm2 kuih yg kite x penah tengok pon ada manis2 belaka ni


cuba tengok wayar elektrik kat sane berselirat kan memang jauh benar beza nye dgn tempat kite ....
sebenar nya byk lagi gambar yg sy nak kongsi kat sini tp sikit2 dulu la ye lain kali sy sambung lagi. Yang pasti kami memang seronok sepanjang berada di hatyai thailand byk orng malaysia kat sane kadang2 sampai lupe pulak tu thailand ..hehehehehe
ok sape2 yg belum sampai tu dan teringgin nak kesana sila2 kan la insyaallah kite selamat kat sane.
byk lagi tempat2 menarik yg kami x sempat nak pegi kalau ada rezeki dan umur panjang kami x teragak2 utk pergi lagi .....bye bye thailand....;D






THAILAND....part 1

assalamualaikum.....
hari ni sy nak kongsi n3 pasal keriangan mase sy melancong ke thailand (hatyai)sebelum umat islam memula kan ibadah puasa... kebetulan cik abe sy ada urusan kerja kat sungai petani jadi kiteorng amik kesempatan ni terlanjur dah dekat kan...hehehehehe
mula2 tu cam takut gak bila nak masuk thai tu lagi dengar mcm2 kat beritakan rase cam x selamat je tp cik abe kate tu sume kat naratiwat kami hanya duk kat hatyai je dekat dgn sempadan malaysia sy pon sedap kan hati dan fikir yg positif je la...(dengar shopping kat sane syok)....lalu dengan hati yg berbelah bagi kami pon bertolak awal pagi dari kl (rumah kak ngah sy) trus ke bukit kayu hitam.....nak sedapkan hati sy cik abe ada gak cerita yg kawan2 dia byk yg dah sampai hatyai n depa sume kate seronok sgt.....jadi nak tau seronok ke x seronok nye kami disane jom jenguk2 foto kat bawah ni.......=D




mase sampai changlun tu kami berhenti utk buat permit keta sebab nak bawak masuk thailand harga dia dlm rm20 je cepat plak tu sume depa tolong isikan kita cuma bawak permit dgn geran keta je.....pasport pon kene isi borang tp lupa bape ringgit kena bayar....kat sini pon dah boleh tukar duit thailand....lagi 1 pesanan penting masa nak cop pasport kat kastam thailand (kastam malaysia x payah) nanti jgn lupa selit duit rm1 kat semua pasport jgn sampai dia mintak nnti naya... (depa mintak lagi byk )

benda pertama yg kami beli bila dah selamat masuk thailand ..ayak coke...saje nak kan tin tu maklum la coke ditulis dlm bahasa thai...syg x beli byk kalau x boleh kasi kawan2 sebagai tandahatikan....;(

bersyukur sgt2 jumpa dgn rakyat thai yg budiman ni ..ibu dan anak yg baik sgt walau x pandai berbahasa inggeris tp bahasa isyarat pon kami faham gak......sy siap bersawadikap lagi dgn depa ni.....hehehehehehe
diorng ni tunjukkan arah jln nak ke hotel penginapan kami almaklum la sampai je kat sini kami sume jadi buta huruf ....*p

ni le name hotel yg kami duduk tu ..bangunan paling tinggi kat tengah2 bandar hatyai ni  LEE GARDENS PLAZA HOTEL ape yg best nye duduk kat hotel ni ??? sebenar nya hotel ni bermula kat tingkat 10 dan keatas dan tingkat 9 kebawah tu sume shopping mall...yahooooo....seronok bangat.....;D
turun jew hotel semua ada jadi merayap la kami sampai buku lali rase nak tercabut.....hehehehehe

antara yg menarik hati sy ...gerai jualan ni kat depan hotel yg kami lepak tu je ..comel kan tp syg sy x beli pon bila dah balik baru menyesal ...;( ...sy ni byk anak buah kenape la sy x teringat langsung (lupe diri makcik diorng nikan)

model2 ni semua diperbuat dari dawai besi tau ..cantik2 mcm2 bentuk pulak tu ..yg ni anak bujang sy ada beli bentuk robot rase nye harga bagi 1 robot 100 baht je


sy bila tengok balik gambar ni sy jadi geram +terliur  ni la antara makanan kiteorng mase kat sane, makanan halal byk tp kene rajin mencari le kalau warung tu ada lambang bulan dan bintang itu tanda nya halal dan penjual nya orng islam, Mc D dan KFC kat sane non halal ye jadi jgn nak berangan pegi mkn.

saje je letak gambar besar biar korng pulak geram ...hihihihihi...yg kat dlm mangkuk tu adalah dlm 5 ekor harga dia 100 baht yg sekor besar2 tu sekor100 baht gak...yummy

kedai yg santai ni byk jual cenderahati diorng bentang tikar je pastu lambakkan je barang jualan tu memang unik la padahal ni kat dlm bangunan shopping mall ..kat tingkat 4 kalau x salah sy 1 bangunan hotel sy gak ni...

mcm2 barang ada jualkan sini ...sampai pukul 10 mlm kami merayap pastu naik bilik nak rehat esok kami rancang nak merayap lagi ....

esok pagi2 lagi kami dah bangun ..ape2 hal pon kami isi perut dulu, memandangkan hotel ni hak milik orng malaysia jadi buffet kat sini bebas pork  tp kami tetap was2 jadi kami hanya mkn roti,telur n buah2an je, asal perut kenyang ...:D

tengok berape pingan kami sebat ...hahahahahaha

thailand memang syurga beg tangan,tengok byk sungguh pilihan yg ada ....jgn kelabu biji mate sudah la...


tut-tut kat bawah ni kenderaan rasmi kami selama kami di sane,seronok gak naik bende ni berangin je
ok la kite jumpe lagi dlm n3 part 2 

Wednesday, 23 November 2011

kek yg pelik lagi aneh~~~

assalamualaikum.....
ape khabar sume? harap semua sihat ye...sy kat sini yg kurang sihat sikit....masih ok lagi ni, bosan punyer pasal sy dok google gambar2  kek dan terjumpe la gambar2 ni trus sy cilok nak kongsi dengan hangpa2 sume...sy rase kat malaya ni susah kot nak tengok kek yg pelik2 camni , yelah makanan yg super sedap camtu mane boleh hias aneh2kan mestilah hiaskan cantik ,comel baru ada selera nak mkn .....
ok la malas nak cerita panjang2 jom kite tengok gambar kat bawah ni mane tau ada yg berkenan boleh le tiru nnti mase besday isteri or suami......hehehehehehe
layannnn...........



ni yg buat sy konfius?? habby dia ni syg or benci dgn wife dia ...
yelah la dah le kek tu klon wife dia pastu siap dipotong2 lagi yg muka wife dia pon cam x ceria je 
agak nye terasa2 kot mcm dia yg kene cincang....ngeri beb...




kalau doktor pakar bedah yg dpt kek ni mungkin dia seronok kot....tp kalau la sy dapat kek ni mahu demam seminggu....


bila tengok je dah kembang tekak nikan pulak nak masukkan kek ni dlm mulut.....wekkkk
ape niat sebenar nya diorng buat kek ni ekkk???  sume dah lengkap siap ada lalat lagi tu....*p


kek ni xde la loya sgt tp ada maksud yg tersirat tu....sape2 yg nak suruh suami dia berhenti merokok boleh 
le kasi kek ni tahun depan ok...mane le tahu terbuka pintu hati diorng nak berenti merokok...hehehehehehe




selalu kite tengok majlis perkahwinan mesti ada kek yg menghiasi meja mkn pengantin kan
lepas abis je acara bersanding pengantin akan potong kek kawen ni sambil bergambar kekadang tu siap pakai gaun lagi....tp kek kat atas ni plak utk majlis yg ape ekk???




simple je kan tanpa byk hiasan ....mesti kek perisa coklat ni




memang malang sunggu orng yg bernama DAN ni sape punyer idea la kasi kek yg rupe camni ??? 
sampai x terkata sy....*p

kalau ye pon nak buat kek bentuk kepala cuba la buat yg hensem sikit cam robert pattinson ke 
paling koman pon cam bruno mars ke ni x muka samdol mane ntah ....
bukan kate mkn nak tengok pon xde selera....




tengok dari gaya tangan cam pompuan je yg potong kek ni....ape agak nye perasaan dia mase potong kek ni