sila klik sini

Thursday, 24 November 2011

THAILAND....part 1

assalamualaikum.....
hari ni sy nak kongsi n3 pasal keriangan mase sy melancong ke thailand (hatyai)sebelum umat islam memula kan ibadah puasa... kebetulan cik abe sy ada urusan kerja kat sungai petani jadi kiteorng amik kesempatan ni terlanjur dah dekat kan...hehehehehe
mula2 tu cam takut gak bila nak masuk thai tu lagi dengar mcm2 kat beritakan rase cam x selamat je tp cik abe kate tu sume kat naratiwat kami hanya duk kat hatyai je dekat dgn sempadan malaysia sy pon sedap kan hati dan fikir yg positif je la...(dengar shopping kat sane syok)....lalu dengan hati yg berbelah bagi kami pon bertolak awal pagi dari kl (rumah kak ngah sy) trus ke bukit kayu hitam.....nak sedapkan hati sy cik abe ada gak cerita yg kawan2 dia byk yg dah sampai hatyai n depa sume kate seronok sgt.....jadi nak tau seronok ke x seronok nye kami disane jom jenguk2 foto kat bawah ni.......=D




mase sampai changlun tu kami berhenti utk buat permit keta sebab nak bawak masuk thailand harga dia dlm rm20 je cepat plak tu sume depa tolong isikan kita cuma bawak permit dgn geran keta je.....pasport pon kene isi borang tp lupa bape ringgit kena bayar....kat sini pon dah boleh tukar duit thailand....lagi 1 pesanan penting masa nak cop pasport kat kastam thailand (kastam malaysia x payah) nanti jgn lupa selit duit rm1 kat semua pasport jgn sampai dia mintak nnti naya... (depa mintak lagi byk )

benda pertama yg kami beli bila dah selamat masuk thailand ..ayak coke...saje nak kan tin tu maklum la coke ditulis dlm bahasa thai...syg x beli byk kalau x boleh kasi kawan2 sebagai tandahatikan....;(

bersyukur sgt2 jumpa dgn rakyat thai yg budiman ni ..ibu dan anak yg baik sgt walau x pandai berbahasa inggeris tp bahasa isyarat pon kami faham gak......sy siap bersawadikap lagi dgn depa ni.....hehehehehehe
diorng ni tunjukkan arah jln nak ke hotel penginapan kami almaklum la sampai je kat sini kami sume jadi buta huruf ....*p

ni le name hotel yg kami duduk tu ..bangunan paling tinggi kat tengah2 bandar hatyai ni  LEE GARDENS PLAZA HOTEL ape yg best nye duduk kat hotel ni ??? sebenar nya hotel ni bermula kat tingkat 10 dan keatas dan tingkat 9 kebawah tu sume shopping mall...yahooooo....seronok bangat.....;D
turun jew hotel semua ada jadi merayap la kami sampai buku lali rase nak tercabut.....hehehehehe

antara yg menarik hati sy ...gerai jualan ni kat depan hotel yg kami lepak tu je ..comel kan tp syg sy x beli pon bila dah balik baru menyesal ...;( ...sy ni byk anak buah kenape la sy x teringat langsung (lupe diri makcik diorng nikan)

model2 ni semua diperbuat dari dawai besi tau ..cantik2 mcm2 bentuk pulak tu ..yg ni anak bujang sy ada beli bentuk robot rase nye harga bagi 1 robot 100 baht je


sy bila tengok balik gambar ni sy jadi geram +terliur  ni la antara makanan kiteorng mase kat sane, makanan halal byk tp kene rajin mencari le kalau warung tu ada lambang bulan dan bintang itu tanda nya halal dan penjual nya orng islam, Mc D dan KFC kat sane non halal ye jadi jgn nak berangan pegi mkn.

saje je letak gambar besar biar korng pulak geram ...hihihihihi...yg kat dlm mangkuk tu adalah dlm 5 ekor harga dia 100 baht yg sekor besar2 tu sekor100 baht gak...yummy

kedai yg santai ni byk jual cenderahati diorng bentang tikar je pastu lambakkan je barang jualan tu memang unik la padahal ni kat dlm bangunan shopping mall ..kat tingkat 4 kalau x salah sy 1 bangunan hotel sy gak ni...

mcm2 barang ada jualkan sini ...sampai pukul 10 mlm kami merayap pastu naik bilik nak rehat esok kami rancang nak merayap lagi ....

esok pagi2 lagi kami dah bangun ..ape2 hal pon kami isi perut dulu, memandangkan hotel ni hak milik orng malaysia jadi buffet kat sini bebas pork  tp kami tetap was2 jadi kami hanya mkn roti,telur n buah2an je, asal perut kenyang ...:D

tengok berape pingan kami sebat ...hahahahahaha

thailand memang syurga beg tangan,tengok byk sungguh pilihan yg ada ....jgn kelabu biji mate sudah la...


tut-tut kat bawah ni kenderaan rasmi kami selama kami di sane,seronok gak naik bende ni berangin je
ok la kite jumpe lagi dlm n3 part 2 

No comments:

Post a Comment