sila klik sini

Sunday, 20 November 2011

APAM SNOW WHITE

assalamualaikum sume....=D
hari ni x tau kenape sy cam gelisah jew buat ape pon serba x kena ....masak pon simple je hari ni paru goreng berlado,tempe dan sayur tumis. tu pon cam lambat je sy masak x mcm selalu main campak2 je sekejap  dah bereh....ni nak rehat kejap keringkan peluh sambil masuk kan n3 ni .....
kuih apam ni sy buat pagi2 tadi,dah lame adik ipar sy kasi resepi baru ni sy nak cuba (trimas pah)...jenguk2 bahan semua dah ada sy pon bancuh la 1 adunan jew...tp apam ni memang muai bila dah kukus nampak byk pulak...kali ni sy buat 3 warne je lain kali nak buat 5 warne  biar nampak meriah ...hehehehehe
kalau nak cuba ada sy sertakan resepi kat bahagian bawah ye...selamat mencuba......=D


biru , kuning ,hijau 


apam ni sedap dimkn waktu pagi atau pon petang 




byk kan mase sy snap gambar ni pon masih ada lagi yg belom dikukus ....




apam snow white
3 cawan tepung beras
1 cawan tepung gandum 
2 cawan nasi 
2 cawan gula pasir
3 cawan air
1 peket mauripan 

cara-cara :
1) masukkan kesemua bahan dlm mangkuk yg sederhana besar kecuali air dan nasi . gaul bahan tersebut hingga sebati dan ketepikan.
2)kisar nasi dan air hingga betul2 hancur
3) campurkan nasi yg telah dihancurkan tadi kedlm adunan tepung dan gaul sebati .biarkan adunan selama 1 jam atau sehingga adunan naik.
4)panaskan kukus kemudia sapukan sedikit minyak pada acuan supaya apam tidak melekat dan kukus selama 10-15 minit.

2 comments:

  1. TIMA KASIH ATAS RESEPI YE PUAN..HIHIHI
    CANTIK APAM TU

    ReplyDelete
  2. same-same puan pon cuba lew buat...wakakakakaka

    ReplyDelete